Wat is Tai Chi Ch’uan Yang

Tai Chi is een bewegingsleer die geschikt is voor alle leeftijden. Alle bewegingen worden langzaam en gecontroleerd uitgevoerd waardoor een goede spierbeheersing, ademhalingscontrole en balans ontstaat.

Yang is de meest beoefende moderne Tai Chi vorm in de wereld. De toevoeging 40 vormen betekend dat uit de oorspronkelijke ‘set’ van 108 vormen de 40 meest efficiënte beweging zijn gehaald.

Tai Chi is geschikt om thuis te oefenen. Het thuis oefenen wordt aanbevolen maar is niet verplicht.

Iedereen heeft baat bij de goede bewegingen die worden geleerd. De spieren worden soepel, bewegen gaat gemakkelijker en het concentratievermogen neemt toe. Door de grote verscheidenheid van vormen ontstaat een betere lichaamscontrole, concentratie en wordt het geheugen gestimuleerd.
Het is een ontspannen en leuke manier om aan lichaam te werken en ontspannen te bewegen.

Tai Chi wordt ook veel gebruikt om mensen met spier-, bot- en bewegingsproblemen weer op gang te helpen en/of te houden. Door regelmatig 10 tot 20 minuten Tai Chi te beoefenen ontspannen lichaam en geest.

Voorbeelden staan in medische vakbladen; migraine, reuma, stijve gewrichten, suikerziekte en rugklachten zijn klachten die kunnen verminderd, voorkomen of zelfs verholpen worden.

ONTSPANNING – ENERGIE – EMPTY MIND – LEERZAAM – VOELEN – YIN/YANG

Indeling training

Tai Chi Ch’uan wordt gegeven in één groep. De lessen beginnen met een warming-up waarna de bewegingen in de vorm worden per stuk uitgelegd waarna er serie van bewegingen worden gevormd. Er is veel aandacht voor bewust bewegen en voelen. Beginners worden meegenomen in de wereld van Tai Chi, gevorderden gebruiken de extra uitleg en oefening voor een verbetering van de Tai Chi.

Voorbeeld van de Tai Chi Ch’uan Yang 40 vorm

MQ

MY